Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie lepsze. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o usługach finansowych. Dzięki zmianie znikną problemy z odzyskaniem pieniędzy, które klient omyłkowo przelał na niewłaściwe konto. Projekt zaistniał w rezultacie współpracy Prezydenta RP i Rzecznika Finansowego, z poparciem pozostałych członków Zespołu Analiz Systemowych.
Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie lepsze
– Nowe przepisy przyjęte zostały w Urzędzie jednomyślnie, co daje o tym, że to myśl ponad podziałami i bardzo potrzebna społeczeństwu – mówił Prezydent Andrzej Duda, w trakcie uroczystości podpisania ustawy w dniu 27 kwietnia 2018 r.
W Sejmie za przyjęciem ustawy głosowało 436 posłów, w Senacie za przyjęciem ustawy głosowali wszyscy Senatorowie – 79, nikt nie był przeciw i nikt nie zatrzymał się od głosu. Nowe ustawy zaczną działać w porządku 3 miesięcy po publikacji ustawy w Serwisie Ustaw.
Pomyłka może zdarzyć się każdemu
– Z projektów do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem poważnych problemów. W skrajnych przypadkach klienci zostawaliśmy w ten rodzaj pieniądze, gdyż nie było mechanizmu zmuszającego słuchacza do obrotu środków. Dzięki tej kolei w grup przypadków otrzymamy je chociażby w procesu paru dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.
W realizacji pomyłka we wskazaniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta innego klienta (o co szczególnie łatwo przy masowych przelewach wytwarzanych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta czy nawet wykonały przelew na konto podane np. w materiałach informacyjnych. Do ostatniej chwili, nie było dokładnej i jednolitej procedury odzyskiwania takich sposobów. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych użytkownicy, co uniemożliwiało złożenie pozwu w stosunku.
Jak odzyskać pieniądze?
Po kolejach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na złe konto będzie informował swój bank lub SKOK o tym fakcie. Tenże będzie traktował 3 dni na poinformowanie kliencie o braku i konwencjach braku zwrotu sposobów w porządku 30 dni.
– Zwrot zabiegów będzie dokonywany na określony rachunek techniczny, co daje pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, dostawca w porządku 1 dnia codziennego będzie oddawał je na konto klienta. Jak w sprzedaż zaangażowanych było dwóch dostawców termin wydłuży się do paru dni codziennych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.
Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w porządku 30 dni, bank lub Ruch będzie odpowiedzialny do dania płatnikowi danych klienta.
– Zapewni to pozytywne dochodzenie chcenia na trasie sądowej. Podstawę prawną mieć będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy chcenie płatnika jest zasadne – mówi Bartosz Wyżykowski.
W realizacji oznacza to, że odbiorca omyłkowego przelewu, jaki nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie przymuszony do tego wyrokiem sądu i weźmie dodatkowo wydatki związane z procesem.
Rola Zespołu Analiz Systemowych
Powodem do zrealizowania proponowanych zmian stanowiły problemy proponowane przez klientów do Rzecznika Finansowego. Zostały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach prac Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został pozwany przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w projektu formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o sprawy obywateli, jakie stanowiły materiałem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Pomocy Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub wezwanych do wymiany w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Rzecznika Praw Pacjenta.